Badania preferencji przy zakupie okien

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Roto Frank AG zaprezentowało wyniki interesujących badań przeprowadzonych w kilku krajach europejskich (Niemcy, Wielka Brytania, Polska i Węgry). Przedmiotem badań były priorytety klienta docelowego przy wyborze okien. Narzędziem była ankieta, reprezentatywna dla mieszkańców kilku europejskich krajów powyżej 18 roku życia.

Już na „fensterbau/frontale“ 2008 koncern wzbudził zainteresowanie wynikami badania, którym objęto w pierwszym kroku tylko Niemcy. W kolejnym etapie rozszerzono je na trzy dalsze kraje, Wielką Brytanię, Polskę i Węgry. Badania, na 1000 osobowej próbie powyżej 18 lat, zrealizował, na przełomie sierpnia i września 2008, berliński instytut forsa.

Jakość okien: o znaczeniu pierwszoplanowym
W pierwszym pytaniu chodziło o znaczenie dla użytkowników dobrych okien lub okien o wysokiej jakości. Wspólny dla wszystkich krajów wynik badania: wszędzie wysoka jakość okien ma znaczenie pierwszoplanowe. Zakres pozytywnych odpowiedzi na to pytanie "bardzo / raczej ważne" wahał się od 88 % (Wielka Brytania) do 95 % (Węgry). Tę ujednoliconą opinię reprezentują generalnie zarówno kobiety jak i mężczyźni, wszystkie grupy wiekowe i reprezentujący różny poziom wykształcenia. Wprost proporcjonalnie do wieku respondentów rośnie znaczenie dobrej jakości okien. Wniosek Roto: "Stereotyp, że okna stanowią w świadomości nabywców produkt o małym znaczeniu, nie znajduje pokrycia w europejskiej rzeczywistości i nie może być alibi dla producentów, którzy po macoszemu traktują działania marketingowe."

Źródła informacji: co kraj to obyczaj
Posiadacze domów lub mieszkań lub je wynajmujący zapytani o to, gdzie przed zakupem nowych okien w pierwszym rzędzie poszukiwaliby na ich temat informacji bardzo się między sobą różnią w tej kwestii. O ile montażyści okien jako jedno spośród 9 przedstawionych do wyboru źródeł znaleźli się w Niemczech na pozycji drugiej, to w Polsce uplasowali się na samym końcu. Znajomi lub krewni wskazywani są przez Węgrów, Polaków i Brytyjczyków jako preferowane źródła wiedzy o oknach, w Niemczech jednak znajdują się oni z dużym dystansem do czołówki dopiero na miejscu czwartym. Także znaczenie marketów budowlanych jako źródła informacji jest bardzo zróżnicowane. O ile w Niemczech, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii przypisuje się im niewielką rolę, to w Polsce cieszą się one w tej kwestii dużym uznaniem.

Kryteria zakupu: przeważają istotne różnice
Zarysowujący się już w kwestii źródeł informacji trend różnic preferencji w poszczególnych krajach rozciąga się zgodnie z wynikami badania także na te aspekty, do których Europejczycy przykładają wagę rozważając (ewentualny) zakup okien. Zgodnie z tym "korzystna cena" odgrywa na Węgrzech, w Polsce i w Wielkiej Brytanii znacznie ważniejszą rolę niż w Niemczech. Zwłaszcza dla Brytyjczyków zagadnienie "bezpieczeństwa/antywłamaniowości" ma ponadprzeciętne znaczenie. Na uwagę zasługuje, że w Polsce i w Wielkiej Brytanii prawie wszystkie spośród dziewięciu kryteriów otrzymały wysoki priorytet o wadze od 80 % do 90 %. Nawet plasujący się najniżej wśród kryteriów "Design" uzyskał w obydwu krajach dość imponujące 70 % i 73 %. Natomiast na Węgrzech i w Niemczech zaobserwować można znacznie większe zróżnicowanie wagi kryteriów.

Okna w zgodzie z funkcjonalnością wnętrza: to dopiero początek drogi
Tej jeszcze młodej domenie działalności "Okna w zgodzie z funkcjonalnością wnętrza" producent markowych okuć dzięki aktywnym działaniom promocyjnym niejako utorował drogę do świadomości potencjalnych odbiorców. Dotyczy to w zasadzie wszystkich objętych badaniem krajów. Wyniki ankiety potwierdzają pierwsze sukcesy tej konsekwentnej strategii różnicowania, która świadomie dystansuje się od monotematycznego argumentu, jakim w ostatnich latach była "Oszczędność energii".

Gotowość, by za dodatkowe korzyści zapłacić więcej: Polacy zdecydowanie na czele
Czy inwestorzy doceniają wartość dodaną indywidualnych rozwiązań okien dopasowanych do funkcjonalności wnętrza? Zapytani o to wprost, właśnie Polacy dowiedli swojej wyjątkowej indywidualności. Zgodnie z wynikami badania już dziś 35 % społeczeństwa byłaby gotowa sięgnąć głębiej do kieszeni, żeby zapłacić za dodatkowe korzyści funkcjonalne okien. Jednak także odpowiednie dane w pozostałych krajach, które sięgają od 11 % (Węgry) do 17 % (Wielka Brytania), Roto ocenia jako "zadowalająco pomyślne i rozwojowe". Nie ulega wątpliwości, że zapał inwestycyjny konsumentów rośnie wraz ze wzrostem jakości informacji. Z tego bezspornego faktu wynika podstawowe zadanie zarówno dla branży jak i każdej aktywnej w niej firmy.

Wymiana okien: w Niemczech okna są najstarsze
Na zakończenie respondenci proszeni byli o informację o tym, kiedy w ich domach ostatnio wymieniono okna. Zaskakujące i godne uwagi jest to, że w Niemczech jest zdecydowanie najwyższy odsetek (36 %) okien starszych niż 10 lat. Tutaj zatem liczyć się należy z największym potencjałem popytu renowacyjnego.  Zgodnie z wynikami badania "najmłodszą" generację okien mają Polacy; 64 % okien wymieniono dopiero w ostatnich pięciu latach.

Wielce wymowne dla tego punktu ankiety były także "mroczne liczby" na Węgrzech (29 %), w Wielkiej Brytanii (15 %) i w Niemczech (14 %), które wynikają z podawanych na to pytanie odpowiedzi "nie wiem / brak danych".

Podsumowanie: lepsza znajomość europejskiego rynku

Wniosek opracowania obejmującego kilka rynków prezes zarządu Roto Frank AG streścił w 10 punktach. 

  1. We wszystkich czterech krajach wysoka jakość okien odgrywa pierwszoplanową rolę.
  2. Obalony stereotyp, że okna stanowią w świadomości nabywców produkt o małym znaczeniu, także w ogólnoeuropejskiej rzeczywistości nie może stanowić alibi dla producentów, którzy po macoszemu traktują działania marketingowe.
  3. W klasyfikacji różnorodnych źródeł informacji występuje niewiele "europejskich cech wspólnych".
  4. Także w przypadku kryteriów zakupowych priorytety użytkowników z różnych krajów w pewnych obszarach znacznie się między sobą różnią.
  5. Indywidualne rozłożenie akcentów argumentacji wywołuje najszybciej w połączeniu z ujednoliconym głównym przekazem pożądane bodźce zakupowe.
  6. Pierwsze sukcesy dowodzą, że w oknach dopasowanych do funkcjonalności pomieszczeń tkwi duży potencjał rozwoju jakościowego i pozwalającego na zwiększenie rentowności.
  7. Zanim na rynku przyjmie się jeszcze młoda, ale wiele obiecująca dziedzina okien dopasowanych do funkcjonalności pomieszczeń, wszyscy uczestnicy rynku będą musieli uzbroić się w cierpliwość.
  8. Gotowość europejskich inwestorów zapłacenia za dodatkowe korzyści okien więcej pieniędzy rośnie proporcjonalnie do wzrostu jakości informacji.
  9. Największy potencjał rynku okien na wymianę badanie stwierdza dla Niemiec, a najmniejszy dla Polski.
  10. Dzięki najnowszej inicjatywie Roto partnerzy firmy i opinia publiczna uzyskują pogłębione informacje, ułatwiające orientację na rynku.
red. na podstawie mat. Roto
#

Zainteresowany? Poproś o ofertę!



Polska światowym liderem eksportu

Polska światowym liderem eksportu

Jak wynika z danych Centrum Analiz Branżowych, w...

Realizacja Deceuninck: hotel Královka w Górach Izerskich

Realizacja Deceuninck: hotel Královka w Górach Izerskich

Nazwa „Královka” pochodzi od czeskiego słowa...

Program do projektowania ogrodów zimowych KKP

Program do projektowania ogrodów zimowych KKP

KKP od firmy Soft-Ing Team umożliwia łatwe tworzenie...

blueCompact a RODO

blueCompact a RODO

Obowiązki stawiane przed przedsiębiorcami budzą pewne...

Arena szklanych trendów

Arena szklanych trendów

Nie ma drugiego miejsca w Polsce prezentującego tak...



» Więcej na subportalu dostawcy, akcesoria