Czy branża stolarki budowlanej wyhamowuje?

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Czy branża stolarki budowlanej wyhamowuje?

Czy branża stolarki budowlanej wyhamowuje?


Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie Związku Polskie Okna i Drzwi (POiD), branża stolarki budowlanej – mimo odnotowanych wzrostów – będzie mierzyła się z wieloma trudnościami. 


Zagłębiając się w zebrane dane oraz analizując wnioski autorów można stwierdzić, że sytuacja polskiej branży budowlanej ma się dobrze i po raz kolejny zakończymy rok ze wzrostem. W 2018 roku wyprodukowano ok. 24,7 mln sztuk okien i drzwi, a więc o 5,2% więcej niż w 2017 roku i o 10,4% więcej niż w roku 2016. Mimo że jest to wynik dodatni, trudno nie zauważyć spadku dynamiki wzrostu produkcji stolarki otworowej w całej UE. W 2018 roku w krajach Wspólnoty wyprodukowano okna i drzwi za kwotę 46,89 mld EUR, a więc jedynie o 0,8% więcej niż w 2017 roku. Oczywiście odnotowana w 2018 roku niska dynamika wzrostu r/r jest częściowo wynikiem wyższej bazy odniesienia. Jednak analizując sytuację na rynkach europejskich, możemy mówić o sygnałach słabnących wyników europejskich.
 


Dzięki bardzo mocnemu eksportowi, który ciągle rośnie wśród polskich producentów, europejskie spowolnienie rynku jeszcze tak bardzo nas nie dotyka. Polska nadal jest największym eksporterem okien i drzwi w Europie. W 2018 roku wyeksportowaliśmy okna i drzwi za ponad 2,1 mld EUR, a więc o 10,7% więcej niż w roku 2017. Potwierdzeniem doskonałej kondycji polskiego eksportu jest również fakt, że ilościowo stanowi on 46,3% w łącznej produkcji stolarki budowlanej w Polsce – Komentuje Beata Tomczak-Majewska z ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku.






Ciągle rosnąca pozycja polskiej stolarki otworowej w Europie może napawać optymizmem, jednak z drugiej strony zauważalne wyhamowanie dynamiki wzrostu na naszym kontynencie może, a nawet powinno, budzić pewien niepokój. Dużo łatwiej osiąga się dobre wyniki działając na rosnącym rynku, a największe wyzwania dotyczące wzrostów pojawiają się wówczas, gdy nadchodzi stagnacja. 

Sytuacja w Europie, czyli koniec hossy i nadchodząca stagnacja, są też wynikiem zakończenia się w kilku krajach dopłat do termomodernizacji. Nie da się ukryć, że w państwach, takich jak Francja czy Włochy, to właśnie modernizacja była kołem napędowym sprzedaży stolarki, z czego wiele polskich przedsiębiorstw skorzystało. Należy jednak pamiętać, że kraje UE to nie koniec świata i tak jak dziś mamy program dofinansowania do termomodernizacji w Polsce, tak i inne tego typu możliwości mogą mieć miejsce w innych regionach, również poza UE. Miano największego eksportera zobowiązuje nas do oferowania wyrobów najwyższej jakości, ale dzięki temu możemy spokojnie konkurować na każdym rynku, budując jednocześnie świadomość silnych polskich marek.  – mówi Magdalena Cedro-Czubaj, dyrektor marketingu w Oknoplast, członek zarządu Związku Polskie Okna i Drzwi 


Nie tylko Europa


Prezentowane wyniki oraz ogólna sytuacja w Europie są mocnymi sygnałami dla polskich producentów z branży stolarki otworowej. Powinny wzbudzić kreatywność w działaniu, tak aby znaleźć rozwiązania, które zapewnią im oderwanie się od słabnących wyników europejskich i wytyczenie nowej, własnej ścieżki, aby nadal budować potęgę polskiej branży. Takim rozwiązaniem może okazać się patrzenie dalej niż granice Unii Europejskiej. Kraje spoza UE to nadal duża egzotyka, jeżeli chodzi o kierunki eksportu polskiej stolarki budowlanej. W 2018 r. do krajów spoza UE trafiły produkty stolarki otworowej z Polski o łącznej wartości 155,1 mln EUR, co stanowi bardzo niewielki procent w stosunku do wartości 1 950,8 mln EUR wyeksportowanej do krajów UE. 
     






Oczywiście działania związane z eksportem produktów do krajów z innych kontynentów niosą za sobą dużo wyzwań oraz problemów związanych chociażby z legislacją, kulturą czy logistyką. W tym całym procesie, wymagającym ogromnej wiedzy i odwagi, nie można zapomnieć o problemach, z jakimi już dziś zaczynają spotykać się polscy producenci. Jednym z najbardziej pilnych tematów są problemy kadrowe, zarówno wśród pracowników wysoko wyspecjalizowanych, jak i produkcyjnych. Taka sytuacja automatycznie przekłada się na wzrosty wynagrodzeń, a co za tym idzie – przyszłą konieczność podnoszenia cen produktów produkowanych w Polsce. 

Nie ma co ukrywać, że bardzo dobry stosunek ceny do jakość produktów polskich był jedną z największych przewag nad konkurencją z innych krajów, dzięki czemu udało się polskim firmom zdobyć wiele europejskich krajów. Najbliższe lata będą ogromnym sprawdzianem umiejętności nie tyle produkcyjnych polskich przedsiębiorstw, a zarządczych i organizacyjnych. To będzie czas największych wyzwań, z jakimi przyjdzie się zmierzyć polskiej branży stolarki budowlanej. Jak sobie poradzimy jako branża? Odpowiedzi na to pytanie znajdziemy na pewno w kolejnych edycjach raportów firmy ASM nt. rynku stolarki otworowej w Polsce. 

Rola wykonawców w budowaniu świadomości marek


Współpraca producentów z wykonawcami wciąż zwiększa ich siłę w walce o klientów ostatecznych. Jak pokazują wyniki badania, wskaźniki kooperacji wykonawców z producentami okien dachowych pozostają na wysokim poziomie. Świadczy to o  silnym przywiązaniu do marki, która oferuje respondentom adekwatne do ich potrzeb wsparcie. Z kolei rynek okien elewacyjnych charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem i wysoką aktywnością producentów w zakresie współdziałania z wykonawcami. 


 
We współdziałaniu siła – z tego założenia zdają się wychodzić zarówno fachowcy montujący stolarkę drzwiową, jak i jej producenci. Marki oferujące drzwi wewnętrzne i zewnętrzne, współdziałając z wykonawcami, budują ich przywiązanie i lojalność. Fachowcy, dzięki takiej współpracy, mają możliwość szerszego poznania asortymentu danej marki. Jednak główną, obopólną korzyścią z takiej współpracy jest zwiększona moc dotarcia do klienta ostatecznego.


 
Na wykresach znajdują się marki, które uzyskały najwyższe wskaźniki ilościowe.

#produkcja_stolarki, #eksport_stolarki

SPRAWDŹ OFERTĘ FIRMY


Grupa Roto podsumowuje 2019 rok na świecie: okucia ze stabilnym wzrostem

Grupa Roto podsumowuje 2019 rok na świecie: okucia ze stabilnym wzrostem

Podsumowanie pozycji rynkowej oraz zapowiedź strategii...

Wywiad z twórcą aplikacji simplafaktor.pl

Wywiad z twórcą aplikacji simplafaktor.pl

Wywiad z kierownikiem Mobilnego Laboratorium Techniki...

Wodny Park Tychy w systemach Aluprof w finale prestiżowego konkursu

Wodny Park Tychy w systemach Aluprof w finale prestiżowego konkursu

Wodny Park Tychy znalazł się w gronie finalistów World...

Premiera nowego zawiasowania activPilot Concept już wkrótce

Premiera nowego zawiasowania activPilot Concept już wkrótce

Duże formaty i ciężkie skrzydła nie stanowią już...



» Więcej na subportalu dostawcy, akcesoria