| Wyświetleń:718

Kolejne drzwi automatyczne pochyłe w Gdańsku

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Po realizacji w 2007 roku drzwi pochyłych na Lotnisku Gdańsk-Rębiechowo, ARTBAU AUTOMATIC w roku 2013 zrealizował z sukcesem kolejny projekt drzwi pochyłych, w którym wykorzystał swoje autorskie rozwiązania.

W grudniu 2013 ARTBAU AUTOMATIC uruchomił drzwi automatyczne, pochyłe w siedzibie spółki LPP S.A. w Gdańsku, na ostatniej kondygnacji budynku osadzone w fasadzie. W projekcie wykorzystano napęd GEZE Powerdrive.

Szczególne cechy produktu:

  • Pochylenie drzwi 15 stopni od pionu (w kierunku wewnętrznym) gabinetu.

  • Dodatkowy mechanizm przeniesienia sił bocznych w napędzie i w dolnym prowadzeniu. Siły boczne 250N, które wynikały z masy pochylonego skrzydła oraz dodatkowe siły wynikające z parcia wiatru.

  • Projekt wymagał dodatkowego przerobienia wózków napędu Powerdrive – oryginalne wózki zostały zdyskwalifikowane przy pierwszych próbach warsztatowych.

Przy projektowaniu drzwi pochylonych musieliśmy zapewnić sobie możliwe dużą regulację praktycznie we wszystkich płaszczyznach, także ze względu na odległość do miejsca montażu było to bardzo istotne. Od samego początku opieraliśmy się wyłącznie na projekcie, a pierwszy kontakt z fasadą, w której osadzane były drzwi, był dopiero w dniu montażu. Musieliśmy być gotowi nawet na inne nachylenie fasady niż to jest w projekcie – tłumaczą przedstawiciele ARTBAU AUTOMATIC.

Połączenie mechanizmu jezdnego i mechanizmu przeniesienia sił bocznych w napędzie skutkuje koniecznością bardzo precyzyjnego regulowania elementów współpracujących. Projekt umożliwia dostęp do wszystkich elementów regulacyjnych, a serwisant do tego nie potrzebuje specjalnych kluczy. Pełną regulację posiada także dolne prowadzenie skrzydła. Dla przykładu: w tradycyjnych drzwiach przesuwnych z prowadzeniem pod posadzką elementy ślizgowe trwale zamocowane są w skrzydle, a dopasowanie odległości skrzydła do ościeżnicy reguluje się osadzeniem prowadnicy w posadce.

Systemowe rozwiązanie producenta napędu GEZE umożliwia drobną regulację odległości skrzydła od ościeżnicy, ale – ze względu na znaczące siły boczne – jego zastosowanie skutkowałoby szybkim zużywaniem elementów zamocowanych w skrzydle, a także samej dolnej prowadnicy. Z tego powodu  zdecydowaliśmy się na elementy toczne.

W tym przypadku ARTBAU AUTOMATIC zastosował trwałe osadzenie szyny dolnego prowadzenia względem fasady – do tego celu zaprojektował odpowiednie szablony, zapewniające odpowiednie położenie. Następnie skupił się na projekcie elementów mocujących rolkę do skrzydła. Dla tego detalu chciał zapewnić:

· możliwość dosuwania skrzydła do ościeżnic (aby uzyskać odpowiednie uszczelnienie);

· regulację wynikającą z regulowania szczeliny pomiędzy skrzydłem a posadzką;

· możliwość wymiany elementu tocznego bez konieczności rozregulowania dystansu pomiędzy skrzydłem a ościeżnicą;

· możliwość wymiany elementu tocznego bez zdejmowania skrzydła i narażania serwisanta na czasochłonne precyzyjne regulacje wózków w napędzie i mechanizmu przeniesienia sił bocznych;

Przy projektowaniu tego detalu ARTBAU AUTOMATIC musiał wziąć pod uwagę fakt, że miejsca na to praktycznie nie ma, poza tym element musiał być całkowicie niewidoczny. Jeśli chodzi o szynę dolnego prowadzenia, to narzucone zostały następujące wymagania, które musiał spełniać projekt:

· odebrać siły boczne ze skrzydła (odpowiednia sztywność), a było to na tyle istotne, że montaż drzwi odbywał się w momencie, kiedy nie było posadzek, a cała dolna prowadnica była montowana na specjalne konstrukcji 20 cm nad stropem, czyli prowadnica nie była wzmocniona wylewką betonową;

· odprowadzenie wody – ze względu na pochylenie do wnętrza ten problem był bardzo poważny – nad drzwiami nie ma zadaszenia, a uwzględniając powierzchnie nad drzwiami to powierzchnia opadowa wynosi ok 1 m². Skupiliśmy się na odprowadzeniu wody przede wszystkim bezpośrednio na taras, a dolne prowadzenie ma być zabezpieczyć odprowadzenie wody wpływającej pod skrzydło, aby nie przenikało do wnętrza budynku;

· osadzenie przewodu grzewczego zapewniającego ciągły odpływ przenikającej wody pod skrzydło w okresie występowania mrozów;

· zamontowanie prowadnicy w budynku, zapewniając jej szczelność;

· zmniejszenie szczeliny prowadnicy, w której porusza się rolka dolnego prowadzenia, której średnica de facto wynosi 26 mm.


Reklama

Uszczelnienie drzwi zapewniła firma wykonująca konstrukcję drzwi – Alprof z Gdańska, która do tego projektu zastosowała profile systemu Schüco.

Nie mieliśmy żadnych wątpliwości w kwestii zabezpieczenia drzwi i aktywacji otwierania. Od samego początku zakładaliśmy zamontowanie czujników podczerwieni aktywnej. Już z poprzednich projektów wiedzieliśmy, że odpowiednie zamontowanie czujników zapewni nam odpowiednie działanie, a było to ważne dlatego, że czujnik zewnętrzny przed sobą widział skrzydło na długości 65 cm, a to znaczy, że pole widzenia musi być przesunięte w płaszczyźnie poziomej do czujnika. Dodatkowo wiązka podczerwieni musi być w bardzo małej odległości od skrzydła, aby mógł prawidłowo spełniać rolę czujnika zabezpieczającego. Odwrotna sytuacja była z czujnikiem wewnętrznym, który podobnie jak czujnik zewnętrzny miał podwójną rolę: wiązka podczerwieni musi być na tyle blisko skrzydła, aby zapewnić bezpieczeństwo i zarazem na tyle daleko, aby z wyprzedzeniem aktywować drzwi do otwierania po wykryciu osoby zbliżającej się do drzwi – wyjaśniają przedstawiciele ARTBAU AUTOMATIC.

W drzwiach pochyłych nie zastosowano barier optycznych w postaci wiązek podczerwieni, ponieważ ich skuteczność możliwa byłoby tylko wtedy, gdyby zamontowane były co ok 10 cm, a przy tej wysokości przejścia musiałoby być ich ok 20. W przeciwnym razie wiązka na wysokości 70 cm od posadzki zabezpieczałaby kolana, ale nie zabezpieczałaby głowy.

Ze względów bezpieczeństwa drzwi wyposażone są w dodatkowy zamek ryglujący – do tego celu zaprojektowano gniazdo współpracujące z ryglem skrzydła, które dodatkowo wyposażyliśmy w stycznik informujący o stanie rygla. W projekcie zastosowano nowatorskie rozwiązania, które zostały zgłoszone do urzędu patentowego w celu ich prawnej ochrony. 

#

Zainteresowany? Poproś o ofertę!



Rzecznik Klienta PORTA – innowacja w branży

Rzecznik Klienta PORTA – innowacja w branży

PORTA DRZWI jako pierwsza w branży stolarki otworowej...

Dom z widokiem na taras – OKNOPLAST prezentuje nowe drzwi tarasowe SLIDE

Dom z widokiem na taras – OKNOPLAST prezentuje nowe drzwi tarasowe SLIDE

Piękny balkon czy taras są przedłużeniem naszego...

PETECKI Inowa Slide – nowa generacja drzwi przesuwnych

PETECKI Inowa Slide – nowa generacja drzwi przesuwnych

Seria PETECKI Inowa Slide łączy cechy drzwi...

Rola drzwi przeciwpożarowych podczas ewakuacji budynku

Rola drzwi przeciwpożarowych podczas ewakuacji budynku

Właściwie przeprowadzona ewakuacja pozwala na ochronę...

Promocja HENSFORT – na wiosnę. Na lata!

Promocja HENSFORT – na wiosnę. Na lata!

Z okazji nowego sezonu budowlanego, niespodziankę dla...



» Więcej na subportalu drzwi