SONAROL – nowoczesna firma o ugruntowanej pozycji rynkowej z wizją prowadzenia biznesu

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Stanisław Najda, Prezes Sonarolu (po środku), odbiera czek z rąk Andrzeja Parzonki, Dyrektora Zarządzającego oknonet.pl (po prawej) oraz Pawła Sommera, Dyrektora Handlowego oknonet.pl (po lewej).

fot. oknonet.pl

Stanisław Najda, Prezes Sonarolu (po środku), odbiera czek z rąk Andrzeja Parzonki, Dyrektora Zarządzającego oknonet.pl (po prawej) oraz Pawła Sommera, Dyrektora Handlowego oknonet.pl (po lewej).


Firma Sonarol Sp.j. Najda powstała w styczniu 1997 roku. Na początku działalności Spółka prowadziła produkcję i hurtową sprzedaż części i osprzętu do maszyn rolniczych wykonywanych w oparciu o własne rozwiązania. W kolejnych latach firma rozszerzyła swoją działalność o produkcję stolarki okiennej z PVC i aluminium oraz produkcję płyt styropianowych. Obecnie Sonarol jest rozpoznawalną i cenioną firmą zarówno na rynku polskim, jak i rynkach zagranicznych.


Poza wieloma nagrodami, jakie firma Sonarol otrzymała, m.in. takimi jak: wielokrotny laureat „Diamentów Forbesa”, zwycięzca w podlaskiej złotej setce przedsiębiorstw w kategorii Firma Roku 2017 i wiele, wiele innych, Spółka wygrała również konkurs organizowany przez nasz portal pod hasłem „Wygrywaj z oknonet.pl” edycja II (przeczytaj). W związku z tym wybraliśmy się do Pana Stanisława Najdy, Prezesa firmy Sonarol, w celu oficjalnego wręczenia nagrody i przeprowadzenia krótkiego wywiadu. Zapraszamy do ciekawej lektury.


Produkcją okien zajmujecie się już niemal od 20 lat. Jaka jest wasza recepta na sukces?

Oczywiście najłatwiej byłoby stwierdzić, że dostarczamy po prostu świetne produkty w optymalnej relacji ceny do jakości. Jest to jednak efekt wielu procesów, a nie recepta sama w sobie. Dbamy o zrównoważony rozwój na wielu płaszczyznach: począwszy od ciągłej rozbudowy i unowocześniania zaplecza produkcyjnego, poprzez modyfikację naszych profili, doskonalenie umiejętności załogi, optymalizację procesów, rozwój modelu zarządzania, aż po komunikację z rynkiem i gotowość do szybkiej reakcji na wszelkie sugestie zgłaszane przez naszych partnerów handlowych. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której dowolny element decydujący o spójności strategii i zachowaniu wysokiego poziomu zdolności operacyjnych pozostał zaniedbany i nie generował pozytywnego wzmocnienia wraz z pozostałymi.

SONAROL, poza produkcją stolarki, rozwija też inne działalności, jak np. produkcję izolacyjnych płyt styropianowych. Czy taka różnorodność ułatwia prowadzenie biznesu w ogólnym rozrachunku?

Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi, tym bardziej, że mówimy nie tylko o stolarce i styropianie. Z pewnością model taki stanowi pewne obciążenie z punktu widzenia samych dostępnych zasobów czasu i pracy czysto zarządczej. Z drugiej strony jednak pozwala nam dywersyfikować ryzyko, zwiększać poziom rozpoznawalności, generuje korzyści wynikające z synergii poprzez możliwość adaptacji różnych technologii i rozwiązań funkcjonalnych w różnych obszarach biznesowych. Zwiększa także poziom niezależności rynkowej i generuje potencjał możliwy do wykorzystania w realizacji indywidualnych projektów oraz usługach.

Jak by Pan określił obecną sytuację na rynku? Jest łatwiej czy trudniej niż kiedyś?

Rynek jest procesem a nie stanem. Dziś jest po prostu inny. Oczekiwanie stabilnych w długim okresie warunków rozgrywki rynkowej jest błędem samym w sobie. Grupa czynników, które zakwalifikujemy jako problemy (choć sami wolimy określenie zagadnienia robocze), daje się wyodrębnić zawsze i w każdych okolicznościach. Poza sytuacjami jednoznacznie kryzysowymi, wynikającymi z czynników globalnych i koniunkturalnych, przesłanki pozytywne i negatywne zasadniczo się równoważą. 

Jeśli dziś musimy się borykać z kurczącymi się zasobami na rynku pracy oraz wysokim poziomem presji konkurencyjnej, to z drugiej strony wciąż działamy w warunkach wysokiej dostępności technologii, rynków, źródeł finansowania czy też zdolności zakupowych Klientów. Ciekawym czynnikiem jest także rosnący poziom świadomości i oczekiwań w kreacji swojego miejsca życia, pracy czy przestrzeni komercyjnych. Rodzi to duże możliwości obsługi wymagających, ale i prestiżowych realizacji. Z drugiej strony determinuje do profesjonalizacji i wypracowania własnego potencjału na poziomie oczekiwanym przez rynek.

Ile z waszych produktów pozostaje w granicach naszego kraju, a ile trafia na eksport? Jakie są głównie kierunku eksportu?

Bezpośrednia sprzedaż eksportowa to około 25% produkcji firmy. Obsługujemy zamówienia z Rosji, państw nadbałtyckich, Skandynawii, Niemiec czy z Południowej Europy. Ważnym jest zachowanie dywersyfikacji w eksporcie i tylko wówczas osiągniemy kilka różnych korzyści – wypłaszczenie lokalnej sezonowości, przewidywalność ilościową, dywersyfikację walutową oraz miks marżowy. 

Ile okien dziennie wytwarza się obecnie w fabryce SONAROL?

Efektywny proces produkcyjny pozwala nam osiągnąć wynik na poziomie około 20 tysięcy okien miesięcznie, co w skali roku przekłada się na poziom ponad 240 tysięcy okien. Dzięki doskonaleniu umiejętności załogi, optymalizacji procesów produkcyjnych, rozwoju modelu zarządzania i komunikacji z rynkiem, liczba wyprodukowanych okien sukcesywnie wzrasta.

Jakie konstrukcje cieszą się dziś największą popularnością i dlaczego?

Poziom indywidualizacji zamówień, wynikający z trzech podstawowych czynników: możliwości finansowych, rozpoznania własnych potrzeb przez Klienta oraz trendów i świadomości dostępnych rozwiązań, powoduje, że tym, co unifikuje zamówienia, jest gwarancja jakości, terminowości, profesjonalnego doradztwa i serwisu. Same zamówienia przesuwają się w stronę właśnie zindywidualizowania i zróżnicowania. To, co kilka lat temu było nowinką i stanowiło górnych kilkanaście procent rynku, jak systemy przesuwne czy pakiety dwukomorowe, dziś stało się normą i jedną z wielu opcji wyboru. 

Może Pan zdradzić jakieś plany na przyszłość SONAROL-u?

Do jakiegoś stopnia każdy plan strategiczny jest tajemnicą firmy i z pewnością łatwiej będzie rozmawiać o zrealizowanych projektach niż prezentować je szeroko w tym momencie. Z pewnością jednak możemy zasygnalizować rozwój sprzedaży eksportowej i rozbudowę struktur obsługujących ten kierunek działalności. Kolejny ważny, zaawansowany już projekt to rozwój oferty opartej na systemach aluminiowych. Naszym dążeniem jest także postępująca automatyzacja i inwestycje w rozwiązania gwarantujące zachowanie jakości oraz stałej wydajności.

#okna_PVC, #produkcja_stolarki, #okna_aluminiowe

SPRAWDŹ OFERTĘ FIRMY


Okna inspirowane drewnem

Okna inspirowane drewnem

Chcąc zaproponować odbiorcom najwyższej klasy okna,...

PAT-MAR – salon sprzedaży stolarki z Gliwic

PAT-MAR – salon sprzedaży stolarki z Gliwic

PAT-MAR to salon sprzedaży przez małżeństwo państwa...

Rodzaje i zalety okien do płaskich dachów VELUX

Rodzaje i zalety okien do płaskich dachów VELUX

Okna do płaskiego dachu pozwalają doświetlić...

Nowe okno Lum’UP marki Vetrex w ofercie FIX

Nowe okno Lum’UP marki Vetrex w ofercie FIX

Dzięki wąskiemu profilowi okno ma większe...

Ryta&Syn – rodzinny biznes ze stolarką okienną w tle

Ryta&Syn – rodzinny biznes ze stolarką okienną w tle

Od 1995 roku firma RYTA&SYN zajmuje się sprzedażą i...



» Więcej na subportalu okna