Super Spacer® i wyższa matematyka estetyki

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Museum of the Future

fot. Killa Design

Museum of the Future


Podwójnie wygięte elewacje szklane na wieży Eiffla

fot. L.Herbrecht

Podwójnie wygięte elewacje szklane na wieży Eiffla

Podwójnie wygięte elewacje szklane na wieży Eiffla

fot. L.Herbrecht

Podwójnie wygięte elewacje szklane na wieży Eiffla

Podwójnie wygięte elewacje szklane na wieży Eiffla

fot. L.Herbrecht

Podwójnie wygięte elewacje szklane na wieży Eiffla

Museum of the Future

fot. AFFAN Innovative Structures

Museum of the Future

Museum of the Future

fot. Killa Design

Museum of the Future

Cyfryzacja zmieniła architekturę. Powstają budynki i elewacje, które bez projektowania 3D i algorytmów wspomaganych komputerowo nie byłyby możliwe do zrealizowania. Także elastyczny system ramek dystansowych z pianki strukturalnej Super Spacer®, dzięki swojej kształtowalności, został wykorzystany w niektórych z najbardziej eksponowanych, swobodnie ukształtowanych elewacjach szklanych ubiegłego dziesięciolecia.


Jak bardzo dyskretnie nasza ramka Super Spacer kryje się w całościowym konstrukcie elewacji szklanej, tak samo jest ona obecnie w wielu przypadkach nie do zastąpienia – tłumaczy Joachim Stoss, Dyrektor Zarządzający firmy Edgetech Europe GmbH z siedzibą w Heinsberg, miejscowości u bram Düsseldorfu. – Odejście od kąta prostego oznacza, że elementy szklane w naturalnych budynkach wykonane są wyłącznie jako unikaty. Tysiące indywidualnych zespolonych szyb izolacyjnych dla jedynego obiektu z wielu powodów mogą zostać zrealizowane wyłącznie z elastycznymi ramkami dystansowymi.


Upłynęło ponad 20 lat, odkąd w projekcie renomowanego obiektu do projektowania zewnętrznej powłoki tytanowej Muzeum Guggenheima w Bilbao po raz pierwszy zastosowano program CAD „CATIA”. Obecnie to oprogramowanie (początkowo stworzone dla zastosowania w przemyśle lotniczym), jest nie do zastąpienia także w architekturze elementów ze szkła. 

Dlatego można powiedzieć, że tak kompleksowe obiekty jak „The Opus” architekta Zaha Hadids czy też znajdujące się jeszcze w budowie „Museum of the Future” w Dubaju nie mogłyby zostać zrealizowane bez „cyfrowych narzędzi projektowych” – wyjaśnia Johannes von Wenserski, prokurent w firmie Edgetech Europe GmbH. – W Heinsberg wszyscy są dlatego szczególnie dumni z tego, że przy tych projektach jesteśmy preferowaną opcją.


Podwójnie wygięte elewacje szklane na wieży Eiffla

Zaha Hadid, matematyczka z wykształcenia, wiedziała, jakie wymagania może stawiać swoim projektowym koncepcjom. Również inni architekci, aby zrealizować złożone kształty, korzystają dzisiaj w coraz większym stopniu ze wsparcia matematyków. Także przy ostatniej, zakończonej w 2014 roku, renowacji wieży Eiffla ta jeszcze względnie młoda dziedzina geometrii architektonicznej odgrywała pewną rolę. Jedno z istotnych wymogów stawianych nowo kształtowanemu, pierwszemu z trzech tarasów widokowych na wysokości 57,6 metrów, brzmiało, aby stać się dla odwiedzających jeszcze bardziej atrakcyjnym. Jako zwycięzca z konkursu architektonicznego wyłonił się projekt paryskiego biura Moatti-Riviére. 

Pomiędzy każdym z dwóch filarów zostały na nowo wzniesione pawilon Gustawa Eiffla oraz pawilon Ferrié z muzeum oraz strefą informacyjną i serwisową. Dla istniejącej już restauracji 58 Tour Eiffel dopasowano fasadę szklaną do tej istniejącej wspomnianych obu pawilonów. Szklane powierzchnie do wewnątrz i na zewnątrz, szklana posadzka o powierzchni 130 m², umożliwiająca spojrzenie na znajdujące się poniżej Pola Marsowe i wysoka na 2,5 m. biegnąca wokół szklana balustrada nie są do polecenia dla osób z wyraźnym lękiem przed wysokością, zachwycają jednak wszystkich pozostałych zwiedzających z maksymalnie transparentną widocznością na wszystkie kierunki świata. Podwójnie wygięte szklane fasady pawilonów podążają za kątem nachylenia filarów o 17 stopni. 

Osiem metrów wysoka i ponad 20 metrów szeroka, wklęśle i wypukle ukształtowana szklana fasada oczywiście nie może zostać wykonana w całości. Dla modelowania poszczególnych paneli powierzchnia swobodna musiała zostać rozłożona na pojedyncze – zgodnie z zasadą dyskretyzacji – nieplanarne części powierzchni, które naturalnie na liniach połączeń nie mogły wykazywać żadnych wymiernych odchyleń. Podwójnie zakrzywione elementy szklane zostały wykluczone ze względu na ich koszty, i to dlatego projektanci fasad RFR Paris zaangażowali zespół firmy Evolute GmbH pod przewodnictwem profesora Helmuta Pottmanna, jednego z pionierów geometrii architektonicznej. W wyniku wielomiesięcznej optymalizacji algorytmów obliczeniowych powstała na końcu „mozaika” składająca się z pojedynczo cylindrycznie wygiętych, czworokątnych szklanych elementów, które można było oszczędnie wytwarzać na nowoczesnych maszynach do gięcia szkła.

Podwójnie wygięte elewacje szklane na wieży Eiffla


Aby spełnić wymagania energetyczne wykonawca fasad, firma HEFI z Strasburga, zadecydował się zastosować zespolone szyby izolacyjne z wygiętego szkła wysokiej jakości włoskich specjalistów od gięcia, firmy SUNGLASS s.r.l., z ramkami dystansowymi Super Spacer® TriSealTM Premium Plus. Aby na wieży Eiffla zapewnić wytrzymałość elewacji na występującą tam charakterystykę wiatrów, dokonano symulacji oddziaływania różnorodnych obciążeń klimatycznych na połączenia krawędzi i szyby korzystając z metody elementów skończonych oraz sprawdzono przy użyciu skanera 3D dokładność dopasowania szyb po zabudowie. 

Elastyczna ramka dystansowa dopasowuje się do każdego wygięcia szyby – tłumaczy Christoph Rubel, specjalista w dziedzinie techniki w firmie Edgetech Europe GmbH. – Redukuje ona napięcia na brzegach szyb spowodowane zmianami temperatury i ciśnienia atmosferycznego. Poprzez to osiągnięta zostaje wyższa trwałość i gazoszczelność niż w przypadku systemów łączenia krawędzi przy użyciu sztywnych ramek dystansowych.


Wygięte okna tworzą kaligraficzne ornamenty


Budowane obecnie w Dubaju „Museum of the Future” jest w oczach wielu ekspertów najbardziej kompleksową budowlą na świecie. Po jego otwarciu w roku 2019 ma ono być „ojczyzną” dla innowacyjności i wyobraźni, począwszy od nauki, poprzez medycynę aż do architektury i kształtowania formy. Budynek ten w kształcie torusa z charakterystycznym wycięciem pośrodku został zaprojektowany przez Shaun Killa z biura Killa Design. Za projekt wykonawczy odpowiedzialne jest BuroHappold, za konstrukcję firma BAM International, a AFFAN Innovative Structures produkuje elewację ze stali szlachetnej wzmocnionej włóknami, która przerywana jest tysiącami dokładnie wykonanych zespolonych szyb izolacyjnych, nadającym jej wyjątkową kaligraficzną ornamentykę. Według Shaun Killa ojcem chrzestnym tego projektu było feng shui. Ponieważ to okrągłe kształty symbolizują w feng shui płodność ziemi, bezgraniczność nieba, a pustka pomiędzy nimi to, co jeszcze nieznane, a więc naszą przyszłość. Znaki alfabetu arabskiego przedstawiają cytaty Szejka Muhammad bin Raschid Al Maktum, władcy Dubaju i założyciela muzeum.

Ten trójwymiarowy kształt jest pod każdym względem wyzwaniem, jakiego jeszcze nie było – tłumaczy Fernando Morante, dyrektor techniczny firmy AFFAN. – Nawet wtedy, gdy ktoś planował ściany osłonowe przez dziesiątki lat, przy takim projekcie, jak ten, zaczyna się od zera.


Począwszy od ochrony przeciwpożarowej, nie istnieją żadne obowiązujące normy i standardy, dlatego też AFFAN zaprojektował na powłokę specjalny, ultralekki materiał kompozytowy, który z brawurą przeszedł wszystkie badania ochrony przeciwpożarowej. Nie tylko w przypadku zaawansowanego technologicznie materiału budowlanego, ale również przy pracochłonnej konstrukcji 3D wykonanej z zastosowaniem systemu CATIA, przejęto zapożyczenia z branży lotniczej. 

Około 7000 elementów zespolonych szyb izolacyjnych, każdy z nich indywidualnie ukształtowany, zostanie osadzonych do zewnętrznej powłoki razem z około 36000 metrów ramki dystansowej Edgetech Super Spacer® TriSealTM Premium Plus. 

Fernando Morante mówi na podstawie własnego doświadczenia: Odkąd po raz pierwszy przed dziesięciu laty wstawiliśmy Super Spacer do swobodnie ukształtowanych zespolonych szyb izolacyjnych w meczecie Sheikh Zayed w Abu Dhabi, nie mieliśmy żadnych problemów z szybami. Dlatego też w moim przekonaniu ramka dystansowa Super Spacer była od początku pewnym faworytem przy realizacji „Museum of the Future”. Dzięki elastyczności materiału możliwe jest dotarcie aż do granic tego, co jest technologicznie możliwe do wykonania. Ze sztywnymi ramkami dystansowymi nie byłoby praktycznie możliwe wykonanie tych perfekcyjnie uformowanych okien, zwłaszcza, że wymagania odnośnie jakości są nadzwyczaj wysokie, co nie jest zadziwiające, gdy mówimy o budowli, która pod każdym względem ustali nowe wzorce. 


#szyby_zespolone, #fasady_szklane, #ramki_dystansowe

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Strona główna | O firmie | Oferta | Publikacje | Sieć sprzedaży - kontakt | Praca

Edgetech Europe GmbH

52525 Heinsberg
Gladbacher Strasse 23
tel.: +48503 035605
Fax: +49(0)2452 96491 11
e-mail: g.janik@edgetech-europe.com
e-mail: info@edgetech-europe.com
http://www.superspacer.com



System przesuwny do zadań specjalnych – Terno Vetro 160

System przesuwny do zadań specjalnych – Terno Vetro 160

System przesuwny Terno Vetro 160 zaprojektowany został z...

Edgetech świętuje 30-lecie Super Spacer®

Edgetech świętuje 30-lecie Super Spacer®

W ambitnych, zrównoważonych projektach budowlanych nie...

Jak należy badać szkło bezpieczne?

Jak należy badać szkło bezpieczne?

Szkło stosowane w budownictwie dzielimy na trzy...

Przegląd systemów przesuwnych i ich możliwe zastosowanie we wnętrzach

Przegląd systemów przesuwnych i ich możliwe zastosowanie we wnętrzach

Dzięki różnorodności dostępnych na rynku wariantów,...

Dlaczego szkło sprawdzi się w niewielkich mieszkaniach?

Dlaczego szkło sprawdzi się w niewielkich mieszkaniach?

Niewielki metraż to niemałe wyzwanie w trakcie...



» Więcej na subportalu szkło